han-yvonne-bali.reismee.nl

fotoserie Facebook

Sanur -Bali

Sanur-Bali 29-11

Vandaag bezoeken we een traditioneel Balinees huis. Hier zie je hoe eenvoudig de mensen leven. Bijvoorbeeld dat zij hun eten koken op een vuurplaats gemaakt van blokken steen. In elk huis op Bali staat in de noordoost hoek van de tuin een klein offertempeltje. Hier wordt 3 keer per dag een offer gebracht in de vorm van bloemen eten en wierook in een mandje van bamboe. De Balinezen hebben ook een andere kalender dan wij. Het hele jaar bestaat uit 210 dagen, ofwel 30 weken. Hierna bezoeken we een optreden van de Barongdans. Ook weer een traditionele dans van Bali. Erg leuk om te zien en vooral prachtig hoe ze de kostuums maken. Weer verder naar de volgende stop. Een bezoek aan een soort tuin waar ze als voorbeeld heel veel planten die op t eiland voorkomen, hebben staan met de namen erbij. Hier mochten we ook verschillende koffie en theesoorten proeven, zoals vanillekoffie, caramelkoffie, gemberthee en mangosteenthee. Erg leuk en smakelijk. We hebben later een lunch met een prachtig uitzicht op Mount Agung en een vallei, met rijstterassen. Het was jammer dat t bewolkt was en steeds regende, daardoor konden we de Ganung Anung vulkaan niet zien. Hierna een bezoek aan de moedertempel Pura Agung Besaki en de grottempel Goa Lawah. De 1e tempel kun je zien hoe de toewijding van de plaatselijke bevolking is aan t hindoeïsme. Zij bidden voor hun voorouders, ouders en hun eigen gezin. Bij de 2e tempel was een grot met een heel grote troep vleermuizen te zien. Heel leuk om te zien hoe ze op een paar vierkante meter bij elkaar hangen, terwijl er ruimte genoeg is. Een gekwetter en gefladder van jewelste. Maar echt actief zijn ze natuurlijk s'nachts. Na dit bezoek weer een flinke trip terug naar ons hotel. De komende 2 dagen, woensdag en donderdag hebben we weer de tijd aan ons zelf. Donderdagavond vertrekken we weer richting Nederland en zit t er weer op. We hebben een ontspannen vakantie gehad. Wel een keer leuk, wat minder druk op de ketel, qua excursies. Maar de volgende reis wordt zeer waarschijnlijk toch weer een groepsreis. Dat vinnden we toch ook erg leuk, de aanspraak en gezelligheid.

Sanur- Bali 27-11/28-11

Zondag 27-11 lekker weer rustig aan, de tijd aan ons zelf. Wat gezwommen en even naar de kraampjes bij t strand gelopen om wat souvenirs te kopen. Na de lunch hebben zijn we nij de massagesalon geweest, Han een beenmassage en ik een pedicure behandeling. Toen was de dag alweer om. Maandag 28-11 reden we om 08.45 weg bij t hotel voor de volgende excursie, nadat we 3 kwartier hadden gewacht op t busje. Dit kwam omdat er in een ander hotel mensen niet kwamen opdagen. Nergens te vinden en ook niet afgemeld. Heel vervelend zoiets. Maar goed de rest van de dag maakt t weer goed. S'morgens een bezoek aan een vlindertuin. Prachtige dieren in heel veel kleuren! Een hele kunst soms om ze goed op de foto te krijgen :-). Hierna een bezoek an een van de grootste hindoeïstische tempels van t eiland, Batukaru. Deze ligt midden in een stuk tropisch regenwoud, op een berg. Onderaan de berg ligt een prachtig meer met eilandje in t midden. Tijdens de lunch hadden we een mooi uitzicht over de rijstvelden van Jatiluwih. Hier verbouwen de boeren de rijst nog op traditionele wijze. Na de lunch hebben we een wandeltocht door de rijstvelden gemaakt over paadjes en muurtjes van t irrigatie sytheem. T was een blubber bende want het regende. En als t hier regent dan regent t goed! Het is echt merkbaar dat we hier in de regentijd zijn. Maar op zich valt t allemaal mee. Vaak zitten we in de bus of zijn we net in t hotel. Na een hele dag touren zijn we om 17.30 uur weer terug in t hotel.

Sanur -Bali

Sanur -Bali 25-11/26-11

Vrijdag richting de rotstempel in Uluwatu. De rit duurde lang, t was erg druk zodat we in de file stonden. Aangekomen bij de tempel regende t warm water. Om de tempel heen lopen wilde makaken. Je moest alles opbergen qua zonnebrillen en petten etc. Ze grissen t zo bij je vandaan. Je mag ze ook niet rechtstreeks in de ogen kijken, dit ervaren zij als een bedreiging. Dus gewoon er langs lopen alsof ze er niet zijn :-). De tempel ligt op een rots aan zee. Prachtig uitzicht en de klotsende golven onder aan de klif. Bij de tempel is een openluchttheater, waar een traditionele Balinese dans, de Kecak, werd opgevoerd. Erg leuk om te zien. De zangers/ dansers doen dit zonder muziek. Alleen hun eigen klanken en zang begeleiden hen. Mooie kleding en grappige figuren uitgebeeld. Aan het einde van de voorstelling lopen ze door het vuur en schoppen ze het brandende hooi in het rond. Na de voorstelling in donker terug met t busje. Onderweg stoppen we voor de avondmaaltijd. Wij hadden een heerlijke visschotel. Om half elf weer terug in t hotel. Zaterdag hebben we vrij. Lekker kalm aan en s'middags met de shuttle bus van t hotel naar t centrum van Sanur. Daar was een grote shoppingmall en we hebben een heel eind door Sanur gelopen. Terug een taxi gepakt omdat we niet bij de opstapplaats van t busje waren. We waren al vrij dicht bij t hotel, maar lopend was t nog een heel eind

Sanur -Bali 23-11 t/m 24-11

Sanur- Bali 23-11/ 24/11

Woensdag een luierdag. Niet te vroeg op 08.30, en rustig ontbeten. Wat gezwommen en s'middags een bodymassage gehad. Eerst zijn we naar het strand gelopen en langs de souvenirwinkeltjes geslenterd. Tijdens de massage een flinke onweersbui. Deze duurde aardig lang zodat t geen zin had om te wachten tot t droog was. T gevolg na de massage, kleddernat en soppen in onze schoenen, naar t hotel, een paar honderd meter verder op. Maar dat mag de pret niet drukken :-) . Gelukkig regent t warm water! S'avonds weer heerlijk gegeten in ons hotel. De volgende morgen vroeg op 06.30, om weer een excursie te doen. Dit maal naar Ubud. Gestopt bij t Monky Forest Sanctuary, een bos met Makaken. 5 jaar geleden hebben we dit ook gezien, toch weer leuk om het terug te zien. We zijn wat verder t bos in gelopen dan toen naar een rivier. Prachtig om te zien hoe de planten boven de rivier hun weg zoeken om met de wortels bij t water te komen. Wel een meter of tien. Het is een heel oud bos. Niemand weet hoe oud, met enorme bomen. De apen waren een stuk rustiger nu, omdat ze goed gevoerd worden door de mensen van t park. Je mag ze zelf wel voeren maar ze raden t niet aan. Hierna gestopt in Ubud, waar we t plaatselijke paleis van de koning van Ubud hebben bekeken. Bali heeft negen koningen op t eiland. Waaronder een in Ubud. Zij hebben eigenlijk niets te vertellen. De president heeft t voor t zeggen. T paleis heeft verschillende gebouwen, in 3 afdelingen verdeeld. De derde mag je niet komen omdat daar de koning woont. Bij de lunch zaten we op een mooi plekje aan een vallei. Je keek zo over t dal en de rivier. In de middag de tempel Tirta Empul bezocht. Deze is o.a. bekend door t reisverslag van Erica Terpstra. Zeer de moeite waard! Erg mooi en leuk om te zien dat de mensen volgens een soort ritueel zich baden in t water van de bron dat daar uit de bodem stroomt, om hun ziel te reinigen. Heel apart want de lokale bevolking denkt dat elke bronuitgang een andere werking heeft qua genezing, terwijl t water allemaal uit de zelfde bron komt. Hierna een houtsnijfabriek bezocht. Erg mooi wat de mensen allemaal maken van 6 verschillende soorten hout. Omdat we vrij snel klaar waren met de tour, hebben we ook nog een zilverfabriek bezocht. Prachtige sieraden, o.a. de namaak van Buddha to Buddha. We waten mooi op tijd weer terug in t hotel.

Sanur -Bali 19-11 t/m 22-11

Zaterdagmiddag zijn we vanuit huis vertrokken. Na Buffy te hebben afgeleverd bij t pension doorgereden naar Schiphol. Zonder oponthoud waren we om 17.00 uur op t vliegveld. Veel te vroeg maar dit liever dan in de stress dat we te laat zijn. Om 21.10 vertrokken, en om 23.00 uur (16.00 ned.) tijd waren we in ons hotel op Bali. Sanur Paradise Plaza. Na 1 nachtje in de ons toegewezen kamer, hebben we om een andere kamer gevraagd i.v.m verbouwings werkzaamheden. De kamer die we nu hebben zit helemaal achteraan en is lekker rustig, ook omdat er fonteinen de hele dag stromen. Verder een mooi hotel, netjes, en vriendelijk personeel. Maandag hebben we een rustdag. Even acclimatiseren en info ontvangen van de host van Corendon. Heerlijk gezwommen en geluierd. Dinsdag hebben we de eerste excursie gedaan. De dag begon goed, ik had n.l. de wekker een uur te laat gezet, Han ontdekte t. Zodat we nog 20 min. hadden om ons verder aan te kleden en wat broodjes bij elkaar te graaien bij t ontbijt. Al met al hadden we t makkelijk kunnen redden omdat de bus later kwam. De tour vandaag is over het noordelijk deel van t eiland. Met 7 mensen in een minibus hadden we een rit van 250 km voor de boeg. Onderweg heel veel rijstvelden gezien in allerlei verschillende stadia van groei. We zijn ook uitgestapt om eeen klein wandelingetje te maken tussen de velden. Zo kon je beter de niveau verschillen zien en de irrigatie van de rijstvelden. Naast de rijstvelden wordt er ook cacao, bananen, casave en ander fruit verbouwd. De groeitijd van de rijst is 3 maanden. Men verbouwd dit 3x per jaar en 1x pinda's, zoete aardappel of iets dergelijks. De eerste stap die ik deed (Yvonne) stapte ik in zo'n slootje die onzichtbaar was door begroeiing :-). Gelukkig viel de schade mee, alleen mijn schoen onder de modder, zelfs mijn sok was nog droog. Bij de koffiestop onderweg weer prachtige foto's kunnen maken van het uitzicht. Onderweg begon t helaas flink te regenen. Meer hozen. Wat t maken van foto's bemoeilijkt. Na een rit over een weg met veel haarspeldbochten kwamen we aan in Lovina Beach, waar we hebben geluncht. S'morgens vroeg kun je hier dolfijnen spotten, maar daar waren wij te laat voor. Verder onderweg een plaatselijke warenmarkt bezocht. Toch zie je veel procucten die wij ook hebben in Nederland. T mooiste vonden wij t bezoek aan de Ulin Danu Tempel op een eilandje in t kratermeer van Beratan. Het meer is onstaan in een krater van een uitgedoofde vulkaan. Door regenwater heeft t zich gevormd. T was daar heel stil. Op t complex was ook een hotel gebouwd. Na dit bezoek weer terug naar t hotel. Omstreeks half zes waren we er weer. Morgen weer een dagje luieren bij t hotel.

Welkom op ons Reislog!

Hallo en welkom op ons Reislog

a.s. zaterdag vertrekken wij naar Bali. Dit keer een beetje anders dan jullie gewend zijn. Als we aankomen verblijven we in een hotel. We hebben 5 excursies geboekt, die we naar eigen idee in kunnen vullen op welke dag we dit doen. de andere dagen kunnen we heerlijk ontspannen of nog een dagje er op uit.

Leuk dat je met ons meereist!