han-yvonne-bali.reismee.nl

Sanur -Bali

Sanur-Bali 29-11

Vandaag bezoeken we een traditioneel Balinees huis. Hier zie je hoe eenvoudig de mensen leven. Bijvoorbeeld dat zij hun eten koken op een vuurplaats gemaakt van blokken steen. In elk huis op Bali staat in de noordoost hoek van de tuin een klein offertempeltje. Hier wordt 3 keer per dag een offer gebracht in de vorm van bloemen eten en wierook in een mandje van bamboe. De Balinezen hebben ook een andere kalender dan wij. Het hele jaar bestaat uit 210 dagen, ofwel 30 weken. Hierna bezoeken we een optreden van de Barongdans. Ook weer een traditionele dans van Bali. Erg leuk om te zien en vooral prachtig hoe ze de kostuums maken. Weer verder naar de volgende stop. Een bezoek aan een soort tuin waar ze als voorbeeld heel veel planten die op t eiland voorkomen, hebben staan met de namen erbij. Hier mochten we ook verschillende koffie en theesoorten proeven, zoals vanillekoffie, caramelkoffie, gemberthee en mangosteenthee. Erg leuk en smakelijk. We hebben later een lunch met een prachtig uitzicht op Mount Agung en een vallei, met rijstterassen. Het was jammer dat t bewolkt was en steeds regende, daardoor konden we de Ganung Anung vulkaan niet zien. Hierna een bezoek aan de moedertempel Pura Agung Besaki en de grottempel Goa Lawah. De 1e tempel kun je zien hoe de toewijding van de plaatselijke bevolking is aan t hindoeïsme. Zij bidden voor hun voorouders, ouders en hun eigen gezin. Bij de 2e tempel was een grot met een heel grote troep vleermuizen te zien. Heel leuk om te zien hoe ze op een paar vierkante meter bij elkaar hangen, terwijl er ruimte genoeg is. Een gekwetter en gefladder van jewelste. Maar echt actief zijn ze natuurlijk s'nachts. Na dit bezoek weer een flinke trip terug naar ons hotel. De komende 2 dagen, woensdag en donderdag hebben we weer de tijd aan ons zelf. Donderdagavond vertrekken we weer richting Nederland en zit t er weer op. We hebben een ontspannen vakantie gehad. Wel een keer leuk, wat minder druk op de ketel, qua excursies. Maar de volgende reis wordt zeer waarschijnlijk toch weer een groepsreis. Dat vinnden we toch ook erg leuk, de aanspraak en gezelligheid.

Thea

Jullie hebben, ondanks de rustdagen, toch wel veel gezien en gedaan! Geweldig hoor!