han-yvonne-bali.reismee.nl

Sanur -Bali 23-11 t/m 24-11

Sanur- Bali 23-11/ 24/11

Woensdag een luierdag. Niet te vroeg op 08.30, en rustig ontbeten. Wat gezwommen en s'middags een bodymassage gehad. Eerst zijn we naar het strand gelopen en langs de souvenirwinkeltjes geslenterd. Tijdens de massage een flinke onweersbui. Deze duurde aardig lang zodat t geen zin had om te wachten tot t droog was. T gevolg na de massage, kleddernat en soppen in onze schoenen, naar t hotel, een paar honderd meter verder op. Maar dat mag de pret niet drukken :-) . Gelukkig regent t warm water! S'avonds weer heerlijk gegeten in ons hotel. De volgende morgen vroeg op 06.30, om weer een excursie te doen. Dit maal naar Ubud. Gestopt bij t Monky Forest Sanctuary, een bos met Makaken. 5 jaar geleden hebben we dit ook gezien, toch weer leuk om het terug te zien. We zijn wat verder t bos in gelopen dan toen naar een rivier. Prachtig om te zien hoe de planten boven de rivier hun weg zoeken om met de wortels bij t water te komen. Wel een meter of tien. Het is een heel oud bos. Niemand weet hoe oud, met enorme bomen. De apen waren een stuk rustiger nu, omdat ze goed gevoerd worden door de mensen van t park. Je mag ze zelf wel voeren maar ze raden t niet aan. Hierna gestopt in Ubud, waar we t plaatselijke paleis van de koning van Ubud hebben bekeken. Bali heeft negen koningen op t eiland. Waaronder een in Ubud. Zij hebben eigenlijk niets te vertellen. De president heeft t voor t zeggen. T paleis heeft verschillende gebouwen, in 3 afdelingen verdeeld. De derde mag je niet komen omdat daar de koning woont. Bij de lunch zaten we op een mooi plekje aan een vallei. Je keek zo over t dal en de rivier. In de middag de tempel Tirta Empul bezocht. Deze is o.a. bekend door t reisverslag van Erica Terpstra. Zeer de moeite waard! Erg mooi en leuk om te zien dat de mensen volgens een soort ritueel zich baden in t water van de bron dat daar uit de bodem stroomt, om hun ziel te reinigen. Heel apart want de lokale bevolking denkt dat elke bronuitgang een andere werking heeft qua genezing, terwijl t water allemaal uit de zelfde bron komt. Hierna een houtsnijfabriek bezocht. Erg mooi wat de mensen allemaal maken van 6 verschillende soorten hout. Omdat we vrij snel klaar waren met de tour, hebben we ook nog een zilverfabriek bezocht. Prachtige sieraden, o.a. de namaak van Buddha to Buddha. We waten mooi op tijd weer terug in t hotel.

Thea

Geweldig! Goed om tussen de excursies door een rustdag in te plannen!

Wibbina

Super! De volgende keer ga ik mee! :-)